~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
...................... Διαδικτυακή περιοδική έκδοση για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης * ..με ειδήσεις * άρθρα * ...υπεύθ. σύνταξης: Πάνος Σ. Αϊβαλής * ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Σκέφτομαι πως αυτά τα τρία συστατικά πρέπει νά 'χει η ζωή: το μεγάλο, το ωραίο και το συγκλονιστικό. Το μεγάλο είναι να βρίσκεσαι μέσα στην πάλη για μια καλύτερη ζωή. Όποιος δεν το κάνει αυτό, σέρνεται πίσω απ' τη ζωή. Το ωραίο είναι κάθε τι που στολίζει τη ζωή. Η μουσική, τα λουλούδια, η ποίηση. Το συγκλονιστικό είναι η αγάπη. Νίκος Μπελογιάννης

Περί οράματος για το κοινό μέλλον της Ευρώπης βέβαια, ας μην έχουμε μεγάλες προσδοκίες

«Πολιτεία που δεν έχει σαν βάση της την παιδεία, είναι οικοδομή πάνω στην άμμο».

Αδαμάντιος Κοραής (1748 – 1833)

γιατρός και φιλόλογος, από τους πρωτεργάτες του νεοελληνικού διαφωτισμού.

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

Μανώλης Χαιρετάκης Η Ραδιοφωνία στην Ελλάδα 1930-1950

   ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ    



Ένα βιβλίο γραμμένο από έναν βαθύ γνώστη των Ελληνικών ΜΜΕ, που αποτελεί τη δεύτερη εκδοτική προσπάθεια του 105,5 Στο Κόκκινο, αφιερωμένο στον αγώνα των εργαζομένων της ΕΡΤ.

Ο Μανώλης Χαιρετάκης εξετάζει την πορεία της ραδιοφωνίας στη χώρα μας κατά την περίοδο 1930-1950 περίοδο που το ραδιόφωνο αποτέλεσε ουσιαστικό κι αναπόσπαστο κομμάτι της οικιακής τεχνολογίας πριν περάσει σε δεύτερο ρόλο με την έλευση της τηλεόρασης.

Το ραδιόφωνο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της πολιτικής καθώς αναδείχθηκε σε εργαλείο προπαγάνδας όσο περισσότερο διευρυνόταν η αποδοχή και η «ενσωμάτωση» του από την ελληνική οικογένεια.

Άλλωστε η περίοδος που ερευνά το βιβλίο ιστορικά είναι μια εποχή τεκτονικών αλλαγών σε παγκόσμια κλίμακα όπου τα κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα αντανακλούνταν στις νέες τεχνολογίες και τη διαμόρφωση νέων συνθηκών αλλά και συμμαχιών.

Ο συγγραφέας φωτίζει τη συνεργασία του ραδιοφώνου με τον τύπο, τόσο πριν όσο και μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο μα και διερευνά το σημαντικό ρόλο που έπαιξε η γερμανική πολυεθνική Siemens, μέσω της θυγατρικής Telefunken, στην εξέλιξη της Ελληνικής ραδιοφωνίας.
Είναι σημαντικό επίσης το ότι γίνεται γνωστός ο αξιόλογος ρόλος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του ΕΜΠ στη διαμόρφωση και την ευρύτερη γνώση για τη ραδιοφωνία στην Ελλάδα.

Το βιβλίο τυπώθηκε στα εκδοτήρια του ΚΕΘΕΑ «Σχήμα-Χρώμα».

Μανώλης Χαιρετάκης
Η ραδιοφωνία στην Ελλάδα 1930-1950


Σελ.: 306 • Σχήμα: 17x 23,5
ISBN: 978-618-81169-3-1
Έκδοση του ραδιοφωνικού σταθμού
105,5 Στο Κόκκινο
1η έκδοση: Φεβρουάριος 2015



Στο βιβλίο αυτό εξετάζεται η πορεία της ραδιοφωνίας στην Ελλάδα κατά το χρονικό διάστημα 1930-1950. Στο διάστημα αυτό το ραδιόφωνο άρχισε να αποτελεί ουσιαστικό εξάρτημα της οικιακής τεχνολογίας, ακολουθώντας τη διαδρομή από τον έντυπο στον ηλεκτρονικό λόγο, όπου μέχρι την εμφάνιση της τηλεόρασης, το ραδιόφωνο κατείχε έναν πρωταγωνιστικό ρόλο, ως το πρώτο ηλεκτρονικό ΜΜΕ.
Καθώς ο αριθμός των συσκευών του ραδιοφώνου αυξανόταν, ταυτόχρονα διαμορφώνονταν τα ακροατήριά του, παράλληλα με την αύξηση των ραδιοφωνικών σταθμών και των προγραμμάτων τους. Σημαντική υπήρξε, κατά την ίδια περίοδο, η ανάμιξη της ραδιοφωνίας στην διαμόρφωση της πολιτικής, σε συνδυασμό με την ανάδειξή του σε βασικό εργαλείο προπαγάνδας.

Όπως και στις μέρες μας, μέρες αδυσώπητης παγκόσμιας διαμάχης κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων, η ραδιοφωνία εμφανίσθηκε σε μια εποχή μεγάλων, τεκτονικών αλλαγών.

Στη διαμόρφωση και στην ευρύτερη γνώση για τη ραδιοφωνία στην Ελλάδα ιδιαίτερα αξιόλογο ρόλο κατείχε το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά και το Ε.Μ.Π-συμβολή ελάχιστα γνωστή στο ευρύτερο κοινό.

Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της Ελληνικής ραδιοφωνίας διαδραμάτισε και η πλατειά γνωστή-για την ανάμιξή της σε πάμπολλες κατοπινές εξελίξεις-η Γερμανική πολυεθνική Siemens, μέσω της θυγατρικής της Telefunken.

Τέλος, δεν παραλείπεται η εξιστόρηση της συνεργασίας του ραδιοφώνου με τις εφημερίδες, τόσο πριν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο όσο και μεταπολεμικά.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ο Μανώλης Χαιρετάκης σπούδασε Μαθηματικά στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εργάσθηκε για δύο περίπου δεκαετίες σε ελληνικές και ξένες διαφημιστικές εταιρείες, σαν υπεύθυνος του τομέα του προγραμματισμού των ΜΜΕ και της έρευνας για τα ΜΜΕ. Σήμερα είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει γράψει αρκετές δεκάδες άρθρων καθώς και πάνω από
δέκα βιβλία σχετικά με τα ΜΜΕ στην Ελλάδα. Μεταξύ των βιβλίων του είναι και τα εξής:
«Τηλεόραση και διαφήμιση-η Ελληνική περίπτωση» Εκδόσεις Αντ. Ν.Σάκκουλα, Αθήνα 1997
«Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία για τα ΜΜΕ: Πρώτη βιβλιογραφική καταγραφή» Τετράδια Επικοινωνίας 2, Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων, Αθήνα, Μάρτιος 1999
«ΜΜΕ- κείμενα στο WWW : Η καθημερινότητα, η πράξη, τα πλαίσια , το περιεχόμενο και η διανομή», Εκδόσεις Gutenberg Τυπωθήτω - Γ.Δαρδανός, Αθήνα 2000
«Ιδιωτικά και δημόσια ραδιοτηλεοπτικά μέσα-Κοινή γνώμη και καθολική κοινωνική συμμετοχή» Ανάτυπα Πολιτικής Επικοινωνίας 2001/3, Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, Αθήνα 2001
«Η πολιτική διαφήμιση :Μια εφαρμογή στις βουλευτικές εκλογές τού έτους 2000», Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2003
«Περιγράφοντας το νέο ακροατήριο στο ψηφιακό πεδίο-Προβλήματα και προκλήσεις» Ανάτυπα Πολιτικής Επικοινωνίας 2004/4, Εκδόσεις Αντ.Ν.- Σάκκουλα, Αθήνα 2004
«Τηλεθέαση», Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2007
«Σημειώσεις για την πολιτική και την πωλητική» Ανάτυπα Πολιτικής Επικοινωνίας 2007/5, Εκδόσεις Αντ.Ν.Σάκκουλα, Αθήνα 2007
«Τρία κείμενα για την πολιτική διαφήμιση:-Διαφημιστική δαπάνη των Ελληνικών πολιτικών κομμάτων 1985-2005, -Κυπριακές πολιτικές εκλογές 2003,--Δημοτικές εκλογές Αθηνών 2002», Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2008
«ΜΜΕ: Μύθοι, διαφήμιση, αριθμοί και περιεχόμενο» Ανάτυπα Πολιτικής Επικοινωνίας 2009/6, Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, Αθήνα 2009
«ΜΜΕ, διαφήμιση και κατανάλωση: Η Ελληνική περίπτωση, 1960-2000», Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2010
«ΜΜΕ, διαφήμιση και κατανάλωση: Η Ελληνική περίπτωση, 2000-2010», Έκδοση της Ελληνικής Εταιρείας Πολιτικής Επιστήμης, Αθήνα 2014 - See more at: http://www.stokokkino.gr/article/1000000000005152/To-neo-biblio-tou-1055-Sto-Kokkino#sthash.yqamzuws.dpuf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου